fytobell logo

Laat je niet vangen door de wintertijd

Goed slapen ondanks het uurverschil

Laat je niet vangen door de wintertijd

Escholcin geeft je een natuurlijk steuntje

Wie heeft de omschakeling naar het winteruur niet gevoeld? Dat zullen er maar weinigen zijn. Zeker je huisdieren niet. Zeker de koeien niet, want die willen op hetzelfde tijdstip verzorgd en gemolken worden. Voor de boer is dat een enorm verschil, hij moet leven en werken volgens het ritme van de natuur, terwijl wij verplicht worden om te leven en te werken volgens het ritme van de overheid die meent dat daarvoor veel geld wordt bespaard. In elk geval wordt vanuit wetenschappelijke hoek al langer aangedrongen om dat kunstmatig hoppen van zomer- naar wintertijd en omgekeerd te verlaten. De economische winst is zeer beperkt en volgens sommigen onbestaande, terwijl het op de gezondheid van mensen en kinderen grote impact heeft.

De biologische klok van de mens is fijn geregeld volgens het ritme van de natuur. Zo is het oorspronkelijk ook bedoeld: gaan slapen als het donker wordt en opstaan als het weer dag is.

Denk niet dat dit systeem enkel voor de kippen bedoeld is. Onder invloed van kunstmatig licht, vooral blauw licht uit het spectrum (LED, computerschermen, tv enz.…) wordt de melatonineproductie die de slaap bevordert, uitgesteld of afgebroken. Het gevolg daarvan is dat veel mensen slaapproblemen krijgen.

Het zou volstaan om een uur voor bedtijd geen computerwerk meer te doen een geen tv te kijken, opdat de slaap gemakkelijker zou komen. Omdat het natuurlijk licht volgens het schema van de aangepaste klok nu een uur verschilt, is ons bioritme ook in de war en de melatonineproductie komt later of vroeger al naargelang het seizoen van de omschakeling. In elk geval worden we nu ’s morgens vroeger wakker en dat heeft alles te maken het licht: vroeger licht ’s morgens en vroeger donker ’s avonds. De zon doet er langer over om te waarschuwen dat de seizoenen veranderen, dan de overheid die ons de klok doet verzetten. Als we het circadiaans ritme en de bioklok van de mens vergelijken, dan past het winteruur beter bij onze natuur, op voorwaarde dat we er ons aan houden. Dat zorgt voor minder stress, een betere en langere slaap.

In de omschakelperiode verhoogt dan weer de stress en we komen slaap tekort omdat we ’s morgens vroeger wakker worden. Ons gevoel zegt dat er iets niet goed zit met het uur en het licht. Daardoor ook meer verkeersongevallen in deze periode. Het kan wel weken duren vooraleer het lichaam zich weer heeft aangepast!

Wat moet je doen?

Langzaam overschakelen is het beste.

Zorgen dat je voldoende beweegt en opletten dat je niet te laat dineert ’s avonds, anders krijg je problemen: de spijsvertering is nog bezig terwijl we al willen slapen. Probeer niet meteen kunstmatige slaappillen: dat veroorzaakt gewenning, de slaap is minder diep en je herstelt minder goed.Als het toch nodig is, zoek het op een natuurlijke manier op te lossen: kamillethee, een warm bad, een avondwandeling en lichte kost als avondeten. En heb je toch nood aan een steuntje: Escholtzia is een natuurlijk, doeltreffend, maar ongevaarlijk middel, een plant die je helpt inslapen.

Denk aan Escholcin van Fytobell en de wintertijd heeft minder nare gevolgen voor je slaap.

Escholcin is in 100 ml druppels te verkrijgen in de apotheek met CNK bestelcode 2899-912 of in tabletten van 90 stuks met CNK-bestelcode 2971-075.

Liever online bestellen? Dan kan snel en veilig via www.boverte.com

Interesse? Vraag hier gratis staal aan!

Registreer je voor de nieuwsbrief

FacebookSmall283WithInvisibleBorders