fytobell logo

Twee universiteiten bevestigen wereldwijd onderzoek en waarschuwen voor koolhydraten

Minder risico op hartaanval met VISOLIE

Het aantal studies dat het belang van voeding op de gezondheid onderstreept wordt stilaan overweldigend. Overtuigend zijn ze alleszins gezien de omvang van de onderzoeken, het aantal patiënten dat bij de studie betrokken was en de evidentie van de resultaten aangezien meerdere enquêtes, los van elkaar tot dezelfde conclusie komen. Zo blijkt dat diabetes een groot risico op een hartziekte inhoudt, het binnen dezelfde decade meestal tot hartinfarct leidt en dat bij deze patiënten ook vaak kanker ontstaat. Obesitas is een vaak vermelde oorzaak, waarbij de voeding met een overdaad aan geraffineerde koolhydraten zoals wittebrood, pasta’s en geraffineerde suikers, gebak, snoep en transvetten een sleutelrol speelt. Daarentegen blijken vetten een steeds voornamere rol te spelen in de gezondheid.

Waar vroeger gedacht werd dat vetten zoveel mogelijk vermeden moesten worden, gaat de aandacht nu eerder naar koolhydraten. Vetten zijn absoluut nodig, vooral gezonde vetten, zelfs verzadigd vet is van belang. Het is een beetje het verhaal van de Franse paradox: nergens ter wereld wordt meer vet gegeten, maar nergens ter wereld komt minder hartinfarct voor in een geïndustrialiseerd land. Fransen eten vette kazen, vette vis, olijfolie en veel fruit en groeten. Dat mediterrane dieet lijkt niet alleen te beschermen tegen hartinfarct en kanker, het verlengt ook het leven. Zo hebben niet minder dan 19 gepoolde studies aangetoond dat hogere concentraties van Omega-3 vetzuren, geassocieerd worden met een veel lagere incidentie van fatale coronaire hartziekten. Een van de studies werd geleid door prof. Dr. Liana Del Gobbo van de beroemde Stanford University of Medicine in Californië (USA). De prof was van oordeel dat om hun gezondheid te vrijwaren, mensen veel meer Omega-3 rijke voedingsmiddelen moeten nemen zoals vis, minder koolhydraten en minder vlees. Haar bevindingen werden gepubliceerd in het gezaghebbende medische vakblad JAMA internal Medicine.

De studie van prof. Dr. Gobbo betrof een onderzoek naar de impact van EPA en DPA, twee elementen van Omega-3 vetzuren. Bij het onderzoek waren niet minder dan 45.637 personen betrokken in 16 landen.

De Omega-3 markers werden gemeten in plasma, fosfolipiden, cholesterolesters en vetweefsel. Telkens er een stijging was van de Omega-3, was er evenzeer een daling van de incidentie van myocardinfarct.

Haar raad was dan ook: eet minstens driemaal per week vette vis, beperk de geraffineerde koolhydraten, eet een handjevol walnoten per dag en gebruik een eetlepel gemalen lijnzaad. Als dat je niet bevalt dan moet je een visoliesupplement nemen en voor vegetariërs is dat zelfs een must om voldoende EPA, DPA en DHA binnen te krijgen. Volgens prof. Gobbo heeft de studie absoluut aangetoond dat iedereen gezonde vetten nodig heeft, waaronder Omega-3 vetzuren.

Daarnaast is in het tijdschrift “Circulation” van de Amerikaanse Heart-Association een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat Omega-3 vetzuren van uitzonderlijk groot belang zijn voor patiënten die al een hartinfarct hebben gehad. Daaruit bleek dat dagelijkse inname van visolie met hoge doses Omega-3 vetzuren resulteerde in een vermindering van het littekenweefsel door beschadiging van het hartinfarct terwijl de functie van het hart fel verbeterde met een betere pompfunctie en 5,8 percent verlaagde systolische volume-index van de linker ventrikel. Bij patiënten met het hoogste gehalte aan Omega-3 liep dit voordeel zelfs op tot een 13 percent verbetering van de hartfunctie. Terzelfder tijd nam de fibrotisering van het beschadigd hartweefsel met niet minder dan 5,6 percent af, aldus prof. Dr. Raymond Y. Kwsong van de Harvard Medical University in Boston.

De conclusie is: Omega-3 vetzuren zijn veilig en effectief zowel bij de preventie als bij het herstel na een hartaanval! Zoekt u een goed preparaat met Omega-3 visolie: denk dan aan Omega-3 visolie van Nutribell.

Nutribell omega-3 visolie is in de apotheek verkrijgbaar met cnk-bestelcode 2751-485, in een verpakking van 120 stuks.

Liever online bestellen? Dit kan snel en veilig via www.boverte.com

Meer info?: www.nutribell.be

Registreer je voor de nieuwsbrief